آشنایی با رشته های حوزه مد و فشندسته‌بندی نشده

اصطلاحات رایج در مد

طراحان لباس، استایلیست‌ها و فعالان صنعت مد و فشن لازم و ضروری است که اصطلاحات رایج در مد را به خوبی بدانند و از آن آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند در این صنعت پردرآمد ماندگار شوند.

مد مانند آینه‌ای بازتاب دهنده تصویر ملت هاست. این یک پدیده‌ی فرهنگی بسیار مهم در هر عصر، برای هر جامعه به حساب می‌آید. مبحث مد بسیار پیچیده است و نیازمند تامل و تحقیق بیشتر در این زمینه می‌باشد. آگاهی در زمینه مد نه تنها برای کسانیکه در این صنعت مشغول به فعالیت هستند بلکه برای تمام افراد جامعه تاحدی نیاز است. این بدان معنا نیست که مد یک امر سطحی و پوچ است و منحصرا زاییده ی مبحث هنر برای هنر است. پس دانستن بسیاری از اصطلاحات رایج در مد برای تمامی فعلان و علاقه‌مندان در این حوزه بسیار ضروری می‌باشد.

در قرن‌های گذشته، از لباس به عنوان پوشش استفاده می‌شد. در قرن بیستم و بیست و یکم، لباس، علاوه بر کارایی اولیه خود، هویت فرد را نیز نشان می‌دهد. صنعت مد و فشن فقط به منزله پوشیدن یک لباس نیست، بلکه یک سبک زندگی نیز هست. در قرن اخیر مد و فشن به تمام قسمت زندگی مردم جامعه راه یافته و هر روز با تغییر و تحولات سریع و پیوسته خود انسان را تحث تاثیر قرار می‌دهد.

اصطلاحات رایج در مد

متاسفانه بسیای از این افراد از مبانی اولیه این صنعت مطلع و آگاه نیستند و گاها نیز کاملا غریبه هستند. همانطور که شرط ورود به هر عرصه و ماندگار شدن در آن داشتن آگاهی بالا از مبانی آن صنعت می‌باشد، در این زمینه، مبحث مد نیز از این قائده مستثنی نیست. داشتن یک سری اطلاعات تخصصی و پایه باعث می‌شود شما به عنوان یک فعال در این حوزه از دیگر همکاران خود متمایز باشید.

در این زمینه من، به عنوان استاد رشته طراحی مد، بر خودم واجب دانستم که اطلاعاتم را با شما و برای شما به اشتراک بگذارم. این مقاله شامل ۳۳ اصطلاح رایج در مد می‌باشد، که طراحان لباس، استایلیست‌ها، دانشجویان و تمامی فعالان صنعت مد هر روز به آن در انواع سوشال مدیا بر می‌خورند و چه بسا که معنی و مفهوم آن ها را به درستی نمی‌دانند. پس بر شما لازم و ضرروی است که این مقاله را بخوانید و با توجه به اهمیت این اصطلاحات، آن ها را به خاطر بسپارید.

ضرورت یادگیری اصطلاحات رایج در مد

با یادگیری برخی از اصطلاحات و کلمات اساسی در مد، دایره لغات خود را تقویت کنید، و مزیت رقابتی با همکاران خود ایجاد کنید. البته این اصطلاحات بسیار زیاد هستند، اما من سعی کرده‌ام مهمترین‌ها و پرکاربردترین‌های آنان را برای شما، از منابع انگلیسی و فرانسوی و ایتالیایی جمع آوری و ترجمه کنم و در اختیار شما عزیزان قرار دهم.

نکته قابل توجه در خصوص این اصطلاحات این است که برخی از این کلمات برگردان و ترجمه فارسی دارد، اما بسیاری از آن ها نیز به دلیل نداشتن مترادف فارسی و یا جذاب نبودن مترادف فارسی که بار معنایی کلمه را به درستی همراه خود ندارد، در مکالمات، به ناچر از خود کلمه به زبان اصلی استفاده می‌شود. به عنوان مثال کلمه «اوت کوتور» (به فرانسوی اوت کوتوغ) که یک کلمه فرانسویست، اما نه تنها در ایران بلکه در بقیه فرهنگ‌ها و زبان‌ها نیز به همین صورت بیان و استفاده می‌شود، تا بتواند معنای خودش را همانطور که شایسته است بیان کند.

۱-بهار/تابستان و پاییز/زمستان

(Spring/Summer & Fall/ Winter) به اختصار (SS/FW)

دیدن این اختصارات که به ترتیب مخفف «بهار/تابستان» و «پاییز/زمستان» هستند، یکی از اصطلاحات رایج در مد است. آنها دو کالکشن اصلی در تقویم سالانه هفته مد هستند. مجموعه‌های FW معمولاً بین فوریه تا مارس حدودا دی تا اسفند ارائه می‌شوند و مجموعه‌های SS بین سپتامبر تا اکتبر حدودا مرداد تا مهر ارائه می‌شوند. این بدان معنی است که هر برند و یا طراح دوبار در سال میتواند کالکشن خود را باتوجه به آب و هوا و فصل ارائه دهد.

۲- پرت-آ-پورتر (Prêt-à-porter) یا ردی تو وور (Ready-to-wear)

عبارت پرت-آ-پورتر (Prêt-à-porter) یکی اصطلاح فرانسوی است که همان معنای عبارت ردی تو وور (Ready-to-wear) در زبان انگلیسی را می‌دهد.

Fall/Winter Ready-to-to-wear و Spring/Summer Read -to-wear.

اگر کلمه به کلمه آن را در نظر بگیریم، Prêt-à porter یا همان Ready-to-wear به این معنی است که محصول چیزی است که می‌توانیم بلافاصله بخریم و بپوشیم. در واقع Ready-to-wear اصطلاحی است که برای مجموعه‌هایی استفاده می‌شود که عبارتند از:

  1. تولید انبوه توسط کارخانه‌ها یا تولید تعداد بالا توسط دیزاینرها و برندها
  2. تولید با توجه به اندازه‌های استاندارد سایزی (به عنوان مثال، از XS-XXXL)
  3. لباس بلافاصله پس از دوخت، بلافاصله در دسترس مردم قرار می‌گیرد.
  4. متریال بسیار خاص و گران قیمت مانند لاین اوت کوتور ندارند.
  5. لباس های ردی تو وور سفارشی نیستند.

اکثر برندهای مد لباس، Ready-to-wear یا (Prêt-à-porter) هستند. و فقط تعداد کمی از آنها دارای خط مد لباس Haute Couture  هستند، زیرا تولید لباس اوت کوتور بسیار زمان بر و سخت تر می‌باشد.

۳-اوت کوتور (Haute Couture)

یکی از اصطلاحات رایج در مد، اوت کوتور یک کلمه فرانسوی و به معنای لباس و یا خیاطی سفارشی در سطح بسیار بالا است. اوت کوتو یک بخش از صنعت مد است که سال‌ها پیش توسط یک انجمن تجاری فرانسوی به نام فدراسیون مد لباس (Chambre Syndicale de la Couture) سازماندهی شده‌است. در خانه‌های مد، سالی دوبار کالکشن اوت‌کوتور تولید می‌شود و سپس مدل‌های سفارشی‌سازی شده طبق سایز مشتری مجددا اندازه‌گیری و تولید می‌شود.

کلکسیون‌های اوت کوتور معتبرترین و مجلل ترین کلکسیون‌هایی هستند که در صنعت مد وجود دارند. تزئینات و مواد مورد استفاده در لباس‌های کلکسیون‌های اوت کوتور بسیار گرانبها هستند. هر لباس اوت کوتور حدود ۲۰۰-۵۰۰ ساعت برای ساخت و تهیه آن وقت صرف می‌شود. برای نمونه می‌توان به لاین لباس‌های اوت کوتور زهیر مراد که یک طراح لباس لبنانی است، اشاره کرد.

Haute couture of Zuhair murad
Haute couture of Zuhair murad

۴-مجموعه کروز (Cruise Collection)

مجموعه Cruise که همچنین به عنوان کالکشن Resort هم شناخته می‌شود. کروز یکی دیگر از اصطلاحات رایج در مد به معنای مجموعه‌ای میان فصل است که برندها بین دو فصل اصلی بهار/تابستان و پاییز/زمستان نمایش می‌دهند. می و ژوئن دو ماهی هستند که شاهد حضور نمایش‌های کروز در کت‌واک‌ها هستیم. آنها در ابتدا با هدف خدمت به مهمانان ثروتمند کشتی‌های تفریحی که به تعطیلات می‌رفتند و برای سفر به سایر اقلیم‌های مختلف جهانی به یک مجموعه لباس کاملا جدید و میان فصل نیاز داشتند، شروع به کار کردند. و به همین دلیل با این نام شناخته می‌شوند. کلکسیون‌های کروز معمولاً شامل سیلوئت‌های ساده، پارچه‌های سبک وزن و لطیف و لباس‌های شنا هستند.

Cruise collection
Cruise collection

۵-لووک (Look)

یکی از پرکاربردترین اصطلاحات رایج در مد لووک است، از این اصطلاح در طول یک فشن شو زیاد استفاده می‌شود. لووک مجموعه‌ای از آیتم‌هایی است که یک استایل را نشان می‌دهد. هر لووک روی یک اندام، ظاهر متفاوتی دارد. در مجموع، ۲۰ الی ۴۰  لووک در هر فشن‌شو و کالکشن وجود دارد. اصطلاح “لووک” را می‌توان به کلمه دیگری که یک سبک لباس را توصیف می‌کند هم نسبت داد. به عنوان مثال، لووک استریت استایل ، لووک بوهمی، لووک کژوال( غیررسمی ) و غیره.

۶-استایل خیابانی (Street style)

عکس‌های زندگی عادی مدل‌ها، سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرها و دیگر افراد تاثیرگذار در سرتاسر جهان را “عکس‌های سبک خیابانی” می‌گویند. عکاسان از استایل‌های سلبریتی‌ها خارج از فضای ایونت‌ها، در خیابان‌ها عکس می‌گیرند. این شخصیت‌های مشهور لباس‌های چشمگیر می‌پوشند، بنابراین آنها توجه مطبوعات را به خود جلب می‌کنند و یک لحظه مهم مد و فشن را در خارج از فضاهای ایونت‌ها و فشن‌شوها از خود نشان می‌دهند. البته باید بگویم که استریت استایل فقط منحصر به استایل خیابانی سلبریتی‌ها نیست، همان استایلی که شما برای خروج از منزل و به قصد تفریح، گردش و یا خرید استفاده میکنید استریت استایل است که گاها فرم کژوال و راحتی نیز دارد.

۷-ردیف جلو (Front Row)

برندهای فشن مهمانان زیادی را برای حضور در شوهای خو دعوت می‌کنند؛ مثل سردبیران، خریداران، افراد مشهور سرمایه گزاران، و طراحان. مهم‌ترین شرکت‌کنندگان همیشه در نزدیک‌ترین فاصله به سکوی رانوی قرار می‌گیرند. هر برندی با توجه به فضای برگزاری فشن‌شوی خودش برای قرارگیری مهمانان vip خود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کند. این افراد می‌توانند شامل معروف‌ترین ویراستاران و خریداران، سفیران برندها، شخصیت‌های نمادینی که سابقا  ارتباط قوی با برند داشتند و غیره و افراد تاثیرگذار در شکل‌گیری فشن‌شو و برند باشند. اما استثناهایی وجود دارد، مثلاً آنا وینتور. او همیشه برای نشستن در ردیف اول دعوت می‌شود، زیرا او سردبیر مجله برتر مد یعنی Vogue است، بنابراین دعوت او یک دعوت استراتژیک برای هر برند است.

Anna Wintour in Front row
Anna Wintour in Front row

۸-لیست اول (A-listers)

تاثیرگذارترین افراد در صنعت مد که به نمایش‌های مد دعوت می‌شوند A-listers ها هستند. این‌ها افرادی هستند که در صدر لیست مهمانان قرار دارند. آنها معمولاً همان افرادی هستند که در ردیف جلو (Front Row) می‌نشینند، از جمله افراد مشهور، اینفلوئنسرها و سردبیران و خریداران برتر. A-listers  نه تنها یک اصطلاح رایج در مد است، بله در هر ایونتی که بخواهد در سطح بین‌المللی در هر زمینه‌ای برگزار شود از این اصطلاح نیز استفاده می‌شود.

۹-درسر/لباس‌دان (Dresser)

درسر یکی از اصطلاحات رایج در مد است که معنای فارسی آن خیلی جذابیت ندارد به همین دلیل توصیه می‌شود از خود کلمه در مکالمات استفاده شود. لباس‌دان(Dresser) شخصی است که به لباس پوشیدن و آماده شدن مدل‌ها در بک‌استیج کمک می‌کند. معمولاً Dresserها ، چون دانشجو هستند، پولی دریافت نمی‌کنند.

Dresseres in Backstage
Dresseres in Backstage

_ضرورت وجود درسرها در فشن شو

اکثر فشن‌شوها به طور متوسط ۱۰ دقیقه طول می‌کشند و ۲۰ تا ۴۰ لووک را نشان می‌دهند و یک مدل معمولاً ۲-۳ لووک را می پوشد و نشان می‌دهد. بنابراین آنها باید به سرعت لباس خود را عوض کنند و این زمانی است که یک Dresser به کمک آن‌ها می‌آید. اگر لباس فرم پیچیده‌تری داشته باشد و یا اگر زمان کمی برای تعویض بین دو لباس وجود داشته باشد، گاهی اوقات می توان حتی ۲ یا ۳ Dresser را به یک مدل اختصاص داد،قبل از فشن‌شو، طراحان و استایلیست‌ها عکسی از مدل لباس پوشیدن مدل، به Dresser ها می‌دهند که نشان می‌دهد قرار است مدل چگونه باشد، بنابراین در روز شوو، Dresser دقیقاً می‌داند چه کاری باید انجام دهد.

پیشنهاد می‌کنم درصورتیکه قصد فعالیت در صنعت مد و فشن را دارید، به عنوان یک درسر و به عنوان یک داوطلب در بک استیج در هفته های مد مشغول به کار شوید. شما می‌توانید از این طریق تجربه‌های زیادی به عنوان یک طراح مد و استایلیت مبتدی به دست آورید.

۱۰-فیتینگ (Fitting)

فیتینگ را به عنوان تمرین قبل از روز فشن‌شو (معروف به روز نمایش) در نظر می‌گیرند. در آن روز کل تیم طراحان و مدل‌ها دور هم جمع می‌شوند تا لووک‌هایی که به آنها اختصاص داده شده را امتحان کنند و ببینند آیا اندازه‌گیری‌ها کاملاً مطابقت دارند یا نیاز به تنظیمات مجدد دارند. فیتینگ لباس‌ها، قبل از روز فشن‌شو برگزار می‌شود و بسته به برند، ممکن است روزها یا هفته‌ها قبل از آن باشد. هر شخصی که در روند تولید کالکشن، مسئولیتی به صورت حرفه‌ای دارد در این تمرین شرکت می‌کند. معمولاً، این افراد شامل مدیر خلاق برند و تیم طراحی آن، آرایشگر، خیاطان و فشن‌کوریوگرافرها هستند. وقتی کل لووک‌ها توسط طراحان و استایلیست‌ها تأیید شدند، عکاسان بک‌استیج از هر لووکی عکس می‌گیرند، که به دست dresser‌ها برسد و همچنین توضیح می‌دهند که لووک کامل چگونه باید استایل شود: لباس، کفش و لوازم جانبی.

Fitting fashion show
Fitting fashion show

۱۱-پشت صحنه (Backstage)

پشت صحنه ، فضاییست در آن همه‌ی آماده‌سازی‌ها قبل از یک نمایش مد به دور از چشم مهمانان اتفاق می‌افتد. همه افرادی که در فشن‌شو نقشی دارند در آن روز در آنجا کار می‌کنند. این شامل مدل‌ها، میکاپ آرتیست‌ها، هیراستایلیست ها، dresserها، استایلیست‌ها و البته مدیر خلاق و تهیه کننده فشن‌شو می‌شود که بر همه چیز نظارت می‌کنند.

 

Fashion show back stage
Fashion show back stage

۱۲-نوت فشن شو (اطلاعات فشن شو)(Show notes)

برگه نوت فشن‌شو، برگه ایست که اطلاعات فشن‌شو در آن دیده می‌شود و  روی صندلی مهمانان گذاشته می‌شود. این برگه معمولاً پس از برگزاری شو نیز به عنوان بیانیه مطبوعاتی برای رسانه‌ها و سردبیران مجلات ارسال می‌شود تا بتوانند یک گزارش در مورد فشن‌شو بنویسند.

نوت فشن شو می‌تواند حاوی اطلاعاتی در مورد:

مفهوم مجموعه و پیام پشت آن

منبع الهام مجموعه

تجزیه و تحلیل از نگاه‌های مختلف

ویژگی‌های فنی مانند رنگ‌ها، پارچه‌ها و جزئیاتی که روی لباس‌ها

دلیل انتخاب یک مکان خاص برای شو

Show note
Show note

۱۳-دوباره دیدن (Re-see)

دوباره دیدن نگاه دوباره‌ی ویراستاران و خریداران به کالکشن،  پس از فشن‌شوو است. اگر آن را دوست داشتند، می‌توانند  یک بازدید مجدد را در یک نمایشگاه رزرو کنند. باشند تا بتوانند دوباره آن را ببینند. و با زمان بیشتر، به جزئیاتت دقت کنند تا دیدگاه خود را بنویسند. همچنین Re-see این امکان را به خرده‌فروشان می‌دهد تا زودتر از شروع فصل، سفارشات خود را ثبت کنند و تولید‌کنندگان اقلام را تولید کنند.

۱۴-الان ببین الان بخر (See now buy now)

see now-buy now یعنی کالکشن در طول اجرای فشن شو، بلافاصله در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک برند مانند سایت، و دیگر سوشال مدیاهای موجود و… برای خرید خرده ‌فروشان در دسترس قرار می‌گیرد. به طور متوسط هر کالکشنی حدود ۶ تا ۹ ماه طول می‌کشد تا وارد فروشگاه شود. بنابراین، الان ببین الان بخر یک ارائه‌ی خدمت، منحصر به فرد است. که در طول فشن شو ارائه می‌شود. این آیتم ها قبل از فشن شو تولید شده اند و بلافاصله برای خرید در دسترس هستند.

۱۵-نمایش سالنی (Salon Show)

در ابتدا، فشن شو‌ها در دهه ۱۸۰۰ “نمایش های سالنی” نامیده می‌شدند. آن فشن شوها غالبا در داخل آتلیه‌های خصوصی و به تعداد محدودی نمایش داده می‌شدند. در آن زمان، مخاطبان عمدتاً متشکل از خریداران، سردبیران و مطبوعات بودند. اما امروزه برندها هنگام برگزاری شووهای خصوصی نیز، از این اصطلاح استفاده می کنند. این شووها می‌توانند داخل آتلیه برند، دفتر مرکزی برند، خانه طراح یا مکان خصوصی دیگری باشند. شووهای سالنی می‌تواند انتخاب خوبی برای طراحانی باشد که می‌خواهند شوو کوچکتری را روی صحنه ببرند و به دنبال ایجاد یک تجربه صمیمی تر و خصوصی تر با  مهمان خود هستند.

۱۶-ران وی هفته مد (Runway fashion week)

هفته مد یک رویداد یک هفته‌ای در صنعت مد است که در آن برندها و طراحان، جدیدترین مجموعه‌های خود را به نمایش می‌گذارند. خریداران، افراد مشهور، شرکت کنندگان و اصحاب رسانه، جدیدترین محصولات طراحان مختلف را در طول فشن شوو ارزیابی می‌کنند. صنعت مد و همه مشتریان از این رویدادها با فهمیدن اینکه چه چیزی محبوب است و چه چیزی محبوب نیست سود می‌برند. خریداران خرده‌فروشی از رویدادها بازدید می‌کنند تا نگاهی اجمالی به آنچه خواهند خرید داشته باشند. سلبریتی‌ها برای نمایش خلاقیت‌های مد و عکس گرفتن توسط رسانه‌ها در مراسم‌های کت واک شرکت می کنند.

Runway fashion week
Runway fashion week

۱۷-سیلوئت (Silhouette)

سیلوئت در لغت به معنای شبح و یا سایه‌ای از چیزی می‌باشد. اما در صنعت مد منظور فرم و شکل کلی بدن و یا لباس است. سیلوئت به صورت فضای مثبت و منفی نشان داده می‌شود. برای این کار قسمت‌های اصلی بدن یا لباس با مشکی و فضاهای خالی با سفید به نمایش گذاشته می‌شود. مثلا سیلوئت بدنی دایره ای شکل و یا سیلوئت لباس A لاین

Dress silhouette & Body silhouette
Dress silhouette & Body silhouette

۱۸-الگو (Pattern)

“الگو” به اشکال مسطح و هندسی گفته می‌شود که به صورت قطعاتی هستند که کنار هم قرار می‌گیرند و دوخته می‌شوند و یک لباس تمام شده را می‌سازند. این الگو توسط افراد متخصص (سازندگان الگو) بر اساس طرحی از نمای نهایی کشیده می‌شود. سپس قطعات الگو روی پارچه قرار می‌گیرند تا اطراف آن را برش دهند. همچنین یادآور شوم که کلمه پترن، برای اشاره به نقوش تکرار‌شونده روی پارچه و منسوجات نیز استفاده می‌شود. هرکدام از این پترن‌های پارچه اسامی مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال پترن تارتان

Pattern & Tartan pattern
Pattern & Tartan pattern

۱۹-الگوی مسطح (Flat pattern)

نقشه‌های تخت، نقشه‌های فنی دو بعدی هستند که نشان می‌دهند، لوک نهایی چگونه باید باشد. فلت پترن برای تبدیل ایده انتزاعی طراح به یک طرح واضح استفاده می‌شود. در فلت پترن تمام جزئیات فنی را برای تولید صحیح لباس، با نشان دادن نمای جلو و پشت، نمای جانبی، خطوط دوخت، بست‌ها و جزئیات دیگر ارائه می‌دهد. فلت پترن معمولا توسط طراحان فنی انجام می‌شود. این الگوی مسطح در فرآیند تولید به الگوسازان، برش‌ کارها و خیاطان داده می‌شود تا تمام جزئیات طراح را به وضوح درک کنند تا دقیقاً همانطور که طراح در نظر داشته، لباس مورد نظر را تولید کنند. در صورتیکه دانشجو، و یایک مبتدی، و یا فردی در جستجوی شغل در صنعت مد هستید و یک پورتولیو از طرح‌های خود دارید باید در پورتفولیو خودتان برای هر لوک، یک صفحه فلت پترن در نظر بگیرید.

Flat pattern
Flat pattern

۲۰-روند (Trend)

“Trend” کلمه پرکاربردی است که در صنعت مد زیاد از آن استفاده می‌شود. ترند به محصول، سبک، رنگ، سیلوئت، پارچه یا الگوی خاصی اشاره دارد که در یک دوره زمانی خاص بین مردم محبوب می‌شود. و منظور از محبوب شدن این است که اکثر مردم یک سبک خاص را تقلید یا تکرار می‌کنند. ترند مد یک چرخه زندگی پنج مرحله‌ای را طی می‌کنند، از زمان معرفی و زمانی که متولد می‌شود، تا زمانی که این ترند برای اولین بار مشاهده می‌شود، تا زمانی که محبوب می‌شود، استفاده از آن افزایش می‌یابد، تا زمانی که دیگر مد نیست، منسوخ می‌شود و در نهایت میمیرد.

مفهوم کلمه ترند در قرن چهاردهم شروع شد، زمانی که طبقات بالای جامعه موقعیت اجتماعی و ثروت خود را به مردم پایین جامعه نشان دادند و همچنین با تعداد دفعات بیشتر ظاهر خود را عوض میکردند.

۲۱-سایز بزرگ (Oversize)

به لباس‌هایی که، بزرگتر از سایز بدن فرد تهیه می‌شود، سایز بزرگ (اُورسایز) می‌گویند. بعضی از لباس‌ها اغلب به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که سایز بزرگی داشته باشند، مانند بسیاری از شلوارها، تی‌شرت‌ها، لباس‌های سبک muumuu و بسیاری از کت و شلوار ها. این مدل لباس‌ها در چند سال اخیر بین جوانان و تینیجرها بسیار پرطرفدار است.

Over size dress
Over size dress

۲۲-مد سریع (Fast fashion)

فست فشن را می‌توان به عنوان لباس‌های تولید انبوه ارزان و مد روز تعریف کرد که از ایده‌هایی از کت واک یا فرهنگ سلبریتی‌ها استفاده می‌کند و آنها را با سرعتی سرسام آور به لباس تبدیل می‌کند تا تقاضای مصرف کننده را برآورده کند. در فست فشن ایده این است که مصرف کننده جدیدترین سبک‌های موجود در بازار را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست آورد، و بتواند در حالی که هنوز در اوج محبوبیت هست، آن‌ها را بخرد و متأسفانه پس از چند بار استفاده، آن‌ها را کنار بگذارد زیرا که اغلب بی‌کیفیت هستند و دوام زیادی ندارند. تفکر این ایده این است که تکرار لباس، یعنی روی مد نبودن و اگر می‌خواهید با مد روز پیش بروید باید یک لباس جدید و یک ظاهر جدید داشته باشید.

فست فشن بخش مهمی از سیستم سمی تولید و مصرف بیش از حد است که مد را به یکی از بزرگترین آلاینده‌ها در جهان تبدیل کرده است. علاوه بر این، فشار بر کارخانه‌ها برای تولید پوشاک با هزینه‌های کم اغلب منجر به نقض قابل توجه حقوق کارگران می‌شود.

برندهایی مانند Zara و H & M نمونه هایی از فست فشن هستند.

Fast fashion
Fast fashion

۲۳-مد آهسته (Slow fashion)

به زبان ساده، مد آهسته برعکس مد سریع است. رویکردی در مد است که برفرآیند ساخت و تولید یک لباس و یا اکسسوری نظارت دقیق دارد. در فرآیند مد سریع، لباس‌های کمتر ولی باکیفیت‌تر با ماندگاری بالاتر تولید و عرضه می‌شود. این جنبش و رویکرد به مد، برای داشتن یک رفتار منصفانه با مردم، حیوانات و کره زمین در طول مسیر خودش اهمیت دارد.

برندهایی مانند ASKET و OhSevenDays  و Elle Evans نمونه هایی از مد آهسته هستند.

۲۴-مد پایدار (Sustainable fashion)

مد پایدار بر مفهوم توسعه پایدار استوار است. همچنین به معنای «قابلیت ادامه یک محصول یاخدمت، در یک دوره زمانی» است. درصورتیکه مد، از سوی دیگر، به معنای تغییر در طول زمان است. ترکیب کردن این دو اصطلاح از نظر معنایی غیرممکن است. معنای مورد نظر اصطلاح مد پایدار با اصطلاحاتی مثل مد اخلاقی، مد سبز، و مد محیط‌ زیست مرتبط است. وقتی برندهایی که اکثر تولیدات آن‌ها اثرات زیست‌محیطی مخرب و استثمار کارگران را به همراه دارد، ولی برای فروش بیشتر در بازاریابی‌های خود اصطلاح مد پایدار و یا مد اخلاقی را استفاده می‌کنند و ادعا می‌کنند که پایدار هستند، این اصطلاح عملا معنای خود را از دست می‌دهد.

Sustainable fashion
Sustainable fashion

_تفاوت مد پایدار و مد آهسته

به طور واقع‌بینانه، مد آهسته و مد پایدار یا اخلاقی شباهت‌های زیادی دارند. آنها جنبش‌هایی هستند که از دستورالعمل‌های کلی پیروی می‌کنند. تفاوت اصلی مد پایدار با مد آهسته این است که مد پایدار به طور خاص به کاهش مصرف و تولید می‌پردازد، به سال‌ها پیش باز می‌گردد. زمانی که پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما پوشاکی را خریداری می‌کردند که به آن نیاز واقعی داشتند. در واقع در آن سال‌ها خرید پوشاک به جای یک سرگرمی دور ریختنی، سرمایه‌گذاری بلندمدت بود.

۲۵-استفاده مجدد (Upcycling)

استفاده مجدد به معنی بازیافت می‌باشد. چرخه‌ای که مجدد زباله‌ها را به چیز جدیدی تبدیل می‌کند. آپ سایکلینگ در صنعت فشن اغلب به روشی هنرمندانه که حتی کیفیت آن را نسبت به کالای اصلی بهتر می‌کند اطلاق می‌شود. مانند استفاده از ملحفه‌های قدیمی برای ساخت ماسک صورت. در این روش، زباله‌ها  از سیستم حذف می‌شوند، و بنابراین تأثیر زیست محیطی بهتری دارد. به علاوه، خلاقیت و نوآوری را تشویق می‌کند.

۲۶-اپلیکه (Appliqué)

پارچه بریده شده از یک پارچه را، که به یک لباس دیگر متصل می‌شود، اپلیکه می‌گویند. به عنوان مثال، یک بلوز به سبک بوهو ممکن است با لوازم جانبی پروانه‌ای تزئین شده باشد. گزینه دیگر یک کت جین است که تکه‌هایی به عنوان لوازم جانبی دارد.

Applique
Applique

۲۷-کت واک (Catwalks)

کت واک اصطلاحا به سکویی Tشکل گفته می‌شود، که در فشن شو ها مانکن ها روی آن راه می‌روند. مانکن‌های مرد و زن برروی سکوی نمایش راه می‌روند تا لباس‌ها یا اکسسوری‌هایی که برتن دارند را برای تماشاگرانی که دو سوی سکو نشسته‌اند نمایش دهند. راه رفتن این مانکن‌ها برروی سکو نیز کت واک نامیده می‌شود. راه رفتن مانکن‌ها از راه رفتن گربه تقلید شده است؛ چراکه گربه‌ها در هر قدم دست را جلوی دست دیگر و به صورت ضربدری قرار داده و راه می‌روند. این مدل راه رفتن گربه‌ای جلوه‌ای خرامان به راه رفتن مانکن می‌بخشد و لباس در تن او بسیار زیبا جلوه می‌کند.

۲۸-آتلیه (Atelier)

کلمه فرانسوی آتلیه برای توصیف کارگاه، استودیو یا سایر مکان‌های فیزیکی استفاده می‌شود که طراحان، آثار خود را خلق می‌کنند. طراحان به همراه دستیاران خود و سایر کارمندان یا سرمایه‌گزاران در آتلیه‌ها کار می‌کنند.

۲۹-برند (Brand)

در صنعت مد، یک برند به نامی اشاره دارد که یک خط تولید لباس خاص با آن شناخته می‌شود، مانند Polo توسط Ralph Lauren. برند می‌تواند به نام واقعی برند و یا  نام طراح نیز اشاره داشته باشد. مانند برند زهیر مراد. نشان هر برند لوگوی آن است.

۳۰-مطبوعات مد (Fashion press)

منظور از مطبوعات مد یعنی بخشی از رسانه‌های خبری که صنعت مد را پوشش می‌دهند و گزارش می‌دهند،را مطبوعات مد می‌نامند. Vogue و Women’s Wear Daily (WWD) نمونه‌هایی از رسانه‌ها هستند که می‌توان آنها را به عنوان نمونه‌هایی از مطبوعات مد نام برد.

Fashion press
Fashion press

۳۱-نمونه (Sample)

نمونه یا سمپل یعنی، لباس تولید شده توسط یک طراح یا خانه مد برای نمایش به خرده فروشان به عنوان نمونه‌ای برای آگاه کردن آن‌ها از آنچه در کالکشن سال جاری قرار است موجود شود.

۳۲-شفافیت (Transparency)

هر جسمی که کدر نباشد و شفاف باشد به اصطلاح ترنسپرنسی است. در صنعت مد و فشن پارچه‌هایی هستند که شفاف هستند. برخی از متریال کیف‌ها و لباس‌ها ترنسپرنسی و شفاف هستند. پلاستیک‌های فشرده، شیشه و پارچه‌های حریر بسیار نازک و شفاف نیز متریال ترنسپرنسی هستند. یک نمونه از برندهایی که محصولات ترنسپرنسی تولید می‌کنند، برند لیلیان افشار است. کیف‌های تولید شده در این برند شامل کیف‌هایی است که با پلاستیک فشرده و شیشه تولید می‌شود.

Transparency
Transparency

۳۳-اکسسوری (Accessories)

اکسسوری‌ها همان لوازم جانبی هستند که جزء ضروری دنیای مد هستند و این توانایی را دارند که هر استایلی را تکمیل کنند. لوازم های جانبی می‌توانند یک سبک خاص ایجاد کنند و به استایل شما شخصیت بدهند. جواهرات، کیف، کفش، کلاه، کمربند، روسری و غیره باشد. اکسسوری مناسب می‌تواند یک استایل ساده را به یک استایل شیک تبدیل کند و اکسسوری نامناسب می‌تواند کل ظاهر فرد و استایل او را خراب کند. بنابراین، درک اهمیت لوازم جانبی در مد برای تقویت استایل شخصی شما بسیار مهم است.

Accessories
Accessories

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا