دسته‌بندی نشدهمد در جهانمد در خاورمیانهمد در دبیمد در کشورهای عربی

ترندهای فشن دبی

اماراتی‌ها از ترندهای جهانی استقبال می‌کنند و در عین حال به پیشینه سنتی و بومی خود وفادار هستند.

ترندهای فشن در صنعت مد دبی

صنعت مد دبی ترکیب جذابی از انواع ترندها و سبک‌های جدید همراه با فرهنگ‌ کشور امارات به عنوان پایه و بقیه کشورها است. کشور امارات متحده عربی به عنوان یک کشور عرب زبان توانسته چهره‌ای مدرن از یک فرهنگ سنتی به تمام دنیا نشان دهد. اماراتی‌ها از ترندهای جهانی استقبال می‌کنند و در عین حال به پیشینه سنتی و بومی خود وفادار هستند. این مسئله را در طراحی‌های طراحان لباس عرب مستقر در دبی نیز می توان به وضوح مشاهده و لمس کرد. من در این مقاله قصد دارم تا در مورد ترندهای فشن دبی مطالبی بسیار کاربردی برای علاقه مندان به این حوزه و هنرمندانی که قصد مهاجرت به این شهر زیبا را دارند، را بیان کنم.

دبی که به‌خاطر زنان شیک‌پوشش در میان جامعه اعراب معروف است، طیف وسیعی از سبک‌های شیک و مد روز را هم ارائه می‌دهد. عبایا، نوعی لباس بلند است که تمام بدن زنان را می‌پوشاند. عبایا لباسی است که به طور سنتی توسط زنان مسلمان و بومی پوشیده می‌شود. این لباس در سال‌های اخیر تبدیل به نمادی از مد زنان خاورمیانه و مد زنان عرب شده است.

فشن توریسم در دبی

اقتصاد شهر دبی با صنعت توریسم شروع شده است. این شهر توانسته است، در طول سالیان زیادی، بسیاری از توریست‌ها و در نهایت مهاجران را به سمت خود بکشد و سبب استقرار آنها در خاک کشور امارات متحده عربی شود. بنابراین در این میان صنعت توریست این شهر در همه‌ی زمینه‌های توریستی فعالیت خود را شروع کرده است.

به عنوان مثال در زمینه مد و فشن، در سال‌های اخیر سعی کرده است با فراهم کردن فضایی آزاد و حرفه‌ای، هفته مد دبی، ایونت‌ها، فشن‌شوها و رویدادهایی را در دل خود جای دهد، همچنین با برپایی مناطقی مخصوص هنر و هنرمندان مانند منطقه طرای دبی یا همان (Dubai Design District) و اختصاص یک لاین بزرگ از بزرگترین مرکز خرید دبی یعنی دبی مال در کنار برج خلیفه به نام خیابان مد (Fashion Avenue) خود را کم‌کم به عنوان پنجمین پایتخت مد دنیا معرفی کند.

 

International fashion week dubai
International fashion week dubai

دبی یا ریاض پایتخت پنجم مد

درک موفقیت شهر دبی در زمینه فشن توریسم چندسال طول خواهد کشید و با رقیب سرسختی مثل عربستان سعودی در منطقه منا و خاورمیانه که می‌تواند هزینه‌ها و جذابیت‌های این صنعت را به نحو احسن ساپورت کند، روبروست. درست است که جمعیت عربستان سعودی به عنوان یک کشور عربی مسلمان بیشتر از امارات متحده عربی است و در حال حاضر ما شاهد پیشرفت‌هایی در این زمینه هستیم؛ اما کشور امارات متحده عربی با جمعیت کمتر و غالبا غیربومی، سال‌ها قبل تر وارد این حوزه شده و در واقع پیشگام محسوب می‌شود، و به نظر می‌رسد راحت‌تر به مقصود خود می‌رسد و حتی تاحدی هم رسیده است. ورود روزافزون طراحان مد و فشن به صنعت مد دبی و ایجاد جدیدترین ترندهای فشن در دبی گواه این مسئله است.

برجسته ترین روندهای مد در صنعت مد دبی

در صنعت توریسم فشن دبی ما شاهد حفظ ریشه‌های بومی و سنتی؛ در عین حال پذیرش فرهنگ‌های مدیستی از بقیه کشورها نیز هستیم. در این خصوص لازم است که برخی از ترندهای فشن دبی را چه به صورت سنتی و وابسته به ریشه‌های بومی و چه به صورت مدرن و وابسته به مد جهانی بررسی کنیم.

عبایا(لباس ماکسی):

عبایا نوعی لباس زنانه بلند به فرم ماکسی است که بسیار آزاد و راحت است و می‌تواند یک انتخاب محبوب و مناسب برای آب و هوای گرم و شرجی دبی باشد. این لباس را نه تنها زنان اماراتی بلکه زنان غیر اماراتی نیز حتی بدون حجاب سر، استفاده می‌کنند. این لباس یکی از ترندهای فشن دبی است که ذات سنتی دارد اما در سال‌های اخیر فرم مدرن‌تری نیز به خود گرفته است.

جواهرات:

استفاده از جواهرات بسیار خاص و تجملاتی یکی دیگر از ترندهای فشن دبی نیز می‌باشد که ریشه‌ی سنتی خود را تاحدودی حفظ کرده است و شاهد این مسئله هم، وجود بسیاری از مغازه‌های فروش جواهرات در بازار سنتی این شهر است. در صنعت مد دبی، خانم‌های اماراتی به دلیل علاقه شان به جواهرات پر زرق و برق و دیدنی شناخته می‌شوند. گردنبند، گوشواره و دستبند طلا از اکسسوری‌های محبوب هستند. در این خصوص بسیاری از طراحان اکسسوری و جواهرات عرب زبان، قطعاتی بسیار خاص و چشم‌نواز با الهام از ریشه‌های خود طراحی کرده و به تمام دنیا معرفی کرده‌اند. روحیه‌ی تجملاتی و شیک مردم دبی سبب افزایش چشمگیر تمایل جوانان بومی و غیربومی مستقر در دبی برای ورود به عرصه طراحی اکسسوری شده است.

پوشاک و لباس خیابانی:

لباس‌های خیابانی نوعی لباس‌ کژوال و یکی از ترندهای فشن دبی می‌باشد که در بین جوانان در سراسر جهان از جمله جوانان بومی در امارات بسیار محبوب است. Supreme، Off-White و Yeezy برندهای محبوب لباس خیابانی در امارات هستند که شعب این برندها در شهر دبی نیز برای عرضه محصولات خود حاضر هستند. این مدل لباسها می‌تواند ورزشی و یا غیر ورزشی نیز باشد. لباس‌هایی با فرم بی‌جنسیتی و استایل‌های ورزشی مقبولیت خوبی در میان جوانان دارد.

لباس خیابانی برای مردان یا برای زنان:

البته پوشیدن این مدل لباس‌ها در اجتماع بیشتر در میان مردان و پسرهای جوان بومی مرسوم است و زنان و دختران جوان بومی به دلیل محدودیت‌ها در مراسم‌های خصوصی و دور از چشم مردان این مدل لباس‌ها را می‌پوشند. درصورتیکه بانوان بخواهند از این مدل لباس ها در اجتماع استفاده کنند حجاب را نیز نادیده نخواهند گرفت. ناگفته نماند که اکثر زنان و مردان جوان لباس های سنتی خود را با کفش های ورزشی از این نوع برندها استایل می‌کنند.

streetwear
streetwear

مد التقاطی:

تجربه نشان داده است که شهرهایی که صنعت توریست قوی تری دارند شاهد التقاط در همه زمینه‌ها می‌شوند. آنها از این التقاط‌های فرهنگی و اجتماعی ناگزیر هستند. البته درصد آن در بین فرهنگ‌های مختلف متفاوت است؛ گاهی زیاد و گاهی کم. اگر بخواهیم به نمونه‌ایی از  این شهرها نیز اشاره کنیم می‌توان شهر زیبای دبی را مثال زد. سال‌هاست ورود بسیاری از ز توریست هاو مهاجران از فرهنگ‌های مختلف برای بیزینس سبب این التقاط فرهنگی شده است.  یکی از این موارد مهم در فرهنگ یک جامعه مد آن جامعه است. مد التقاطی را می‌توان نتیجه قبول فرهنگ‌های مدیستی مختلف در دل یک فرهنگ مد دانست. این نوع از مد یکی از محبوب‌ترین ترندهای فشن دبی در بین طراحان لباس و اکسسوری است، چرا که این قشر از هنرمندان خواستار نشان دادان هنر مدرن خود در بستر ریشه هایشان به مردم دنیا هستند.

دبی نماد مد التقاطی:

بنابراین نماد مد التقاطی را در فرهنگ اعراب می‌توان به شهر دبی به عنوان اولین شهر نسبت داد. در این مد، فرد علاوه بر داشتن ریشه‌های سنتی خود، نگاهی آزاد به فرهنگ‌های دیگر دارد و آن را پذیرفته و به نوعی از آن نیز الهام می‌گیرد. لایه‌بندی و سیلوئت لباس، ترکیب و تطبیق الگوها و رنگ‌های مختلف، و اکسسوری‌ها با زیورآلات برجسته، از گرایش‌های مد التقاطی محبوب در امارات است. این مد نیز در میان جوانان محبوبیت بیشتری دارد. با پیروی از این مد جوانان بومی مخصوصا زنان راحت‌تر در جامعه حضور پیدا می‌کنند و با مهاجران غیربومی این شهر ارتباط برقرار می‌کنند.

Eclectic Fashion
Eclectic Fashion

حجاب:

از قدیم الایام حجاب در بین زنان اماراتی بوده است. حجاب را می‌توان به روش‌های مختلف پوشید؛ اما با توجه به درخشش طراحان لباس عرب در زمینه طراحی‌های مدرن لباس سنتی عربی انتخاب جوانان قطعا مدل‌های جدید خواهد بود و این می‌تواند روشی شیک برای نشان دادن باورهای فرد باشد. دختران و زنان جوان اماراتی با بهره بردن از ترندهای روز دنیا حجابی شیک در بین خود مرسوم کرده‌اند.

لباس های سنتی اماراتی:

لباس سنتی اماراتی هنوز در میان بسیاری از اماراتی‌ها محبوب است و اغلب برای مناسبت‌های مهم مانند عروسی‌ها و تعطیلات مذهبی پوشیده می‌شود.

عبایا نماد مد زنان عرب خاورمیانه‌ای:

در سال‌های اخیر، با به روز کردن سیلوئت عبایا، تغییر در ظاهر لباس، اضافه و کم شدن برخی از جزئیات توسط طراحان لباس، سبب شده است که توجه زنان سایر کشورهای غیر عرب مثل کشور خودمان ایران و بسیاری از کشورهای اروپایی به این لباس بومی زنان عرب خاورمیانه‌ای جذب شود. در این فرآیند نقش طراحان لباس عرب و مخصوصا طراحان لباس دبی بسیار حائز اهمیت است. سال‌هاست این طراحان و هنرمندان قصد معرفی هرچه بیشتر فرهنگ عرب در میان بقیه فرهنگ‌ها را دارند و انصافا در این میان شهر زیبای دبی یکی از پیشگامان و پیشتازان در این مسئله است؛ چرا که فضایی بسیار حرفه ای و با امکانات درجه یک در اختیار این هنرمندان و طراحان قرار داده است.

۱۰ سبک مرسوم و شیک عبایا در دبی:

عبایا به دلایل مختلف برای زنان مسلمان اهمیت زیادی دارد. در درجه اول، به عنوان نماد ایمان و تعهد آنها به پوشش کامل یک زن مسلمان عمل می‌کند. با پوشیدن عبایا، زنان مسلمان می‌توانند خود را در برابر توجه بی جا و آزار و اذیت احتمالی محافظت کنند.

سبک های مختلف عبایا در دبی

با اینکه تمام عبایاها از یک سیلوئت واحد پیروی می‌کنند اما تغییراتی توسط طراحان لباس در دبی در سال‌های اخیر در رنگ، تزئینات و متریال داشته است که به جذابیت آن کمک فراوانی کرده است.

عبایای جلو باز:

عبای باز رایج ترین سبک عبایا برای خانم‌ها است. این مدل شیک و ساده کارایی فراوانی دارد و بر روی هر لباسی می‌توان آن را پوشید. در این مدل، قسمت جلویی لباس باز است که می توان آن را با کمربند و یا بند؛ و یا بدون هیچ کمربندی به صورت آزاد پوشید.

 

Open abaya
Open abaya
عبایای کمربند دار:

یکی دیگر از گزینه‌های محبوب، عبایا کمربنددار است. در این مدل، لباس دارای کمربند در قسمت کمر چه به صورت جداگانه و چه به صورت متصل هست. فرم عبایا نیز در این مدل میتواند جلوباز و جلو بسته باشد. با پوشیدن این مدل عبایا سیلوئت اندام شخص، فرم ساعت شنی به خود می‌گیرد. آنها را می‌توان در سبک‌ها و پارچه های مختلف، مناسب برای موقعیت های مختلف یافت.

 

Belted abaya
Belted abaya
عبای کیمونویی:

عبایای کیمونویی یک مدل آزاد، راحت و غیر رسمی عبایا است. عبایای کیمونویی دارای یک فرم با آستین های گشاد است که، جلوی لباس پر از دراپه های در هم پیچیده است. این فرم از عبایا در پارچه‌ها و طرح‌های مختلف عرضه می‌شود.

 

Kimono abaya
Kimono abaya

 

عبایای شنلی:

عبایای شنلی یک انتخاب مناسب و زیبا برای مناسبت های خاص است. این مدل دارای یک شنل است که روی شانه ها قرار می‌گیرد. اغلب از پارچه های مجلل مانند ابریشم یا مخمل تهیه می‌شود و می توان آنها را با مهره‌ها، تزئین و با پولک دوزی یا گلدوزی جذاب کرد.

 

Cape abaya
Cape abaya
عبایای ماکسی:

یک گزینه کلاسیک و شیک، ماکسی عبایا است. این مدل قدیمی ترین و به فرم سنتی و اصیل عبایا می‌باشد. عبایا ماکسی میتواند بلند باشد که روی زمین بریزد و یا تا مچپا را بپوشاند. این مدل در سبک‌ها و پارچه‌های مختلف یافت می‌شوند. همچنین این مدل مناسب برای هر رویدادی است.

 

Maxi abaya
Maxi abaya
عبایای پلیسه‌دار:

عبای پلیسه‌دار و یا چین‌دار انتخابی زیبا و شیک برای مناسبت‌های خاص است. در این مدل می‌توان فرم پلیسه‌ها را در هر جای لباس قرار داد ولی در اکثر موارد این چین پلیسه‌ها در آستین و پایین‌تنه لباس قرار می‌گیرد و سبب حجیم شدن سیلوئت اندام فرد می‌شود.

 

Pleated abaya
Pleated abaya
عبایای گلدوزی شده:

 این مدل ظرافت و زنانگی خاصی را به عبایا اضافه می‌کند. بسیاری از زنان معتقدند که این مدل را می‌توان در الگوها و با رنگ‌های مختلف گلدوزی کرد و همچنین، امکان شخصی‌سازی را نیز دارد.

Embroidered abaya
Embroidered abaya
عبایای توری:

عبایای توری زنانگی و ظرافت یک زن را به خوبی نشان می‌دهد. در این مدل از تورهای جذاب با طرح‌های خاص می‌توان استفاده کرد، این مدل عبایا در رنگ‌های روشن بیشتر انتخاب نوعروسان و مناسب مراسم‌های شادی می‌باشد. البته رنگ‌های تیره در این مدل می‌تواند انتخاب مناسبی برای مراسم‌های رسمی و به عنوان لباس شب نیز باشد.

Lace abaya
Lace abaya
عبایا با پارچه طرح‌دار:

عبایا با پارچه‌های طرح‌دار ظاهری جسورانه و مد روز را برای زنان می‌سازد. در این مدل از عبایا که بخاطر نوع پارچه، فرم مدرن‌تری نسبت به نمونه سنتی خود دارد انتخاب بسیاری از زنان جوان می‌باشد و زنان مسن تر کمتر به سراغ پارچه‌های طرح‌دار می‌روند. بنا به طرح پارچه که می‌تواند شامل طرح‌های گل‌دار، هندسی، انتزاعی و موضوعی باشد، سبک و سلیقه‌ی فردی هر شخص بیشتر نمایان می‌شود. این مدل از عبایا نیز یکی از پرطرفدارترین ترندهای فشن در دبی در میان بانوان جوان است.

 

Printed abaya
Printed abaya
عبایای دو رنگ:

عبایای دو رنگ دارای رنگ های متضاد و یا هماهنگ می‌تواند باشد که ظاهری چشمگیر برای زنان ایجاد می‌کند. این مدل از عبایا بسیار مدل مدرنی است.  در این مدل عبایا، یک لباس سنتی با یک استایل مدرن است. این مدل بیشتر به صورت جلوباز نیز ارائه می‌شود که انتخاب بسیاری از زنان غیر عرب ساکن در دبی است. این مدل یکی از جذاب ترین ترندهای فشن در دبی میباشد که میتواند انتخاب مناسبی با هر سلیقه ای باشد چراکه یک لباس سنتی کژوال است.

Two Tone abaya
Two Tone abaya

افزایش جذابیت عبایا:

به دلیل اینکه عبایا یکی از ترندهای فشن دبی میباشد؛ هنگامی که یک عبایا مد روز را با دقت انتخاب کردیم، گام بعدی این است که برای دستیابی به ظاهری متمایز و شخصی، آن را به درستی استایل کنیم. در اینجا چند نکته ارزشمند وجود دارد که باید هنگام استایل کردن عبایای خود در نظر بگیریم:

۱- انتخاب گزینه‌ای مناسب برای حجاب، روسری و یا شال سر، که هم از نظر رنگ و هم از نظر سبک با عبای شما هماهنگ است می‌تواند ظاهری شیک به استایل شما ببخشد و زیبایی استایل شما را تضمین کند.

۲- اگر شما یک عبایا خریدید و احساس میکنید مناسب شما نیست. شما میتوانید یک کمربند دور کمر خود ببندید. چرا که نتیجه آن نزدیک شدن اندام شما به فرم ساعت شنی می‌باشد و سیلوئت اندام شما را بسیار جذاب و برجسته می‌کند.

۳- اضافه کردن اکسسوری‌های فاخر مثل جواهرات خاص مانند گردنبند، گوشواره یا دستبند سبب جذابیت دو چندان شما می‌شود و شما را لاکچری و منحصر به فرد نشان می‌دهد.

۴- آخرین آیتمی که شما می‌توانید به استایلتان اضافه کنید کیف و کفش است. شما این دو آیتم را می‌توانید به صورت ست و همرنگ و یا با رنگ متضاد در استایلتان استفاده کنید. استفاده از یک کیف دستی و یا کیف کلاچ شیک انتخاب هوشمندانه و فوق‌العاده برای ظراهر شما می‌باشد.

چرا زنان عرب عبایا می‌پوشند؟

عبایا لباسی است که زنان مسلمان مخصوصا عرب زبانان در سراسر جهان می‌پوشند و نشان دهنده میراث و فرهنگ مشترک آنهاست. این لباس سنتی در عین حال یکی از ترندهای فشن دبی نیز میباشد. عبایا برای زنان مسلمان چندین ارزش را در بر می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

پوشش کامل:

عبایا زنان مسلمان را قادر می‌سازد تا لباسی با پوشش کامل بدن بپوشد و احترام خود را نسبت به خدا نشان دهد و از توجه و آزار ناخواسته محافظت کند.

ایمان:

عبایا نشان دهنده ایمان و پایبندی یک زن مسلمان به آموزه‌های اسلامی است و به او اجازه می‌دهد تعهد خود را به خدا نشان دهد.

هویت فرهنگی:

عبایا همچنین به عنوان وسیله ای برای زنان مسلمان برای بیان هویت فرهنگی خود عمل می‌کند. این لباسی است که زنان مسلمان در سراسر جهان می پوشند و مظهر میراث و فرهنگ مشترک آنهاست.

انتخاب:

عبایا یک انتخاب شخصی است که توسط زنان مسلمان انجام می‌شود و به آنها را کمک می‌کند تا سبک و منحصر به فرد بودن خود را بیان کنند. با طیف گسترده‌ای از سبک‌های عبایا که در این مطلب بیان شد، زنان مسلمان می‌توانند بهترین گزینه را انتخاب کنند که مطابق با ترجیحات و نیازهای آنها باشد.

Value To Wear Abaya

عبایا نماد زنان دبی:

عبایا برای زنان مسلمان ارزش بسیار زیادی دارد که نشان دهنده ایمان، حیا، هویت فرهنگی و انتخاب شخصی آنهاست. با آرایه گسترده‌ای از سبک‌های عبایای موجود در بوتیک‌ها و فروشگاه‌های شهر دبی، شما به عنوان یک توریست مطمئناً بهترین گزینه را پیدا خواهید کرد که با سلیقه شخصی و استایل شما مطابقت داشته باشد. چه به دنبال یک عبایای ساده به فرم سنتی باشید و چه به دنبال طراحی‌های مدرن و مد روز باشید، دبی در مراکز خرید از جمله دبی مال و مال امارات و چه در بوتیک‌های در سطح شهر و بازار سنتی دبی، انتخابی بی‌نظیر را برای پاسخگویی به نیازهای فردی شما ارائه می‌دهد.

شما برای انتخاب عبایا مطابق استایلتان به عنوان یکی از ترندهای فشن دبی در این شهر گزینه‌های فراوانی دارید. به عنوان یک توریست شما می‌توانید به محض ورود به مراکز خرید سنتی و مدرن با طیف متنوعی از عبایا با سبک‌ها و پارچه‌های جذاب و متنوع روبرو می‌شوید. شما می‌توانید به راحتی یک عبایا هماهنگ با سلیقه‌ی خودتان را پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا